28 ژوئن 2023- یک تجزیه و تحلیل بر روی اثرات مثبت ورزش بر سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان می‌دهد که اگرچه همه ورزش‌ها به کنترل قند خون این افراد کمک می‌کنند، برخی فعالیت‌ها و زمان‌بندی آنها برای سلامتی این افراد بسیار مفیدتر هستند.

این مطالعه که در مجله آمریکایی Medicine منتشر شده است، خلاصه ای جامع اما ساده از فواید ورزش بر کنترل سطح گلوکز خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، ارائه می دهد.

دکتر استیون مالین، دانشیار دپارتمان حرکت شناسی و سلامت در دانشکده راتگرز می گوید: با این که اکثر مردم از فواید ورزش برای سلامت خود مطلع هستند، اما چالش این است که آنها نمی دانند که بهترین رویکرد ورزشی کدام است. ما این موضوع را با تمرکز بر چند پارامتر کلیدی هدف قرار دادیم: "سودمندی ایروبیک در مقابل وزنه ‌برداری، زمانی از روز که برای ورزش بهینه است، قبل یا بعد از غذا ورزش کنیم و اینکه آیا باید وزن خود را کاهش دهیم تا از فواید ورزش برخوردار شویم یا خیر. "

به عنوان بخشی از تجزیه و تحلیل، محققان ده ها مطالعه را غربال کردند و نتایج مشترک را استخراج نمودند. برخی از یافته های کلیدی عبارتند از:

· ورزش هوازی معمولی: فعالیت های بدنی مانند دوچرخه سواری، شنا و پیاده روی که باعث افزایش ضربان قلب می شود و با استفاده بدن از اکسیژن بیشتر به مدیریت قندخون کمک می کنند.

· ورزش مقاومتی: تمرین دادن عضلات با استفاده از نیروی مخالف مانند دمبل، نوارهای مقاومتی یا وزن بدن خود فرد که حساسیت به انسولین را در بدن افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود می بخشد.

· حرکت در طول روز با ایجاد وقفه در زمانهای نشستن که به کنترل قند خون و سطح انسولین کمک می کند.

· انجام ورزش در اواخر روز که می تواند منجر به کنترل بهتر سطح قند خون و همچنین بهبود حساسیت به انسولین شود.

دکتر مالین گفت: به طور خلاصه، هر حرکتی خوب است و ترکیب ورزش هوازی و وزنه برداری احتمالا بهتر از هر دو به تنهایی است. ورزش بعد از ظهر ممکن است برای کنترل قند خون بهتر از ورزش صبحگاهی باشد، و ورزش بعد از غذا ممکن است کمی بیشتر از قبل از غذا به کنترل قند خون کمک کند. برای دیدن فواید ورزش باید وزن کم کنید زیرا ورزش می تواند چربی بدن را کاهش دهد و توده عضلانی را افزایش دهد.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، بیش از 37 میلیون آمریکایی دیابت دارند و بین 90 تا 95 درصد آنها دیابت نوع 2 دارند. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به انسولین مقاوم هستند، به این معنی که سلول های آنها به طور طبیعی به انسولین، هورمونی که سطح قند یا گلوکز خون را کنترل می کند، پاسخ نمی دهند. قند خون بالا برای بدن مضر است و می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند.

در حالی که مقاومت به انسولین مضر است، دانشمندان معتقدند افزایش حساسیت به انسولین مفید است. حساسیت بالای انسولین به سلول های بدن اجازه می دهد تا از گلوکز خون به طور موثرتری استفاده کنند و قند خون را کاهش دهند.

دکتر مالین در مورد حساسیت به انسولین تحقیق می کند و kinesiology(حرکت شناسی یا مطالعه حرکت انسان) را آموزش می دهد. او و چند تن دیگر از اعضای هیئت علمی در راتگرز از مفهوم "ورزش به عنوان دارو" حمایت می کنند. ایده ای که توسط کالج آمریکایی پزشکی ورزشی پشتیبانی می شود و به طور فزاینده ای توسط تحقیقات تایید شده است: این که ورزش را می توان یک درمان خط اول در نظر گرفت.

دکتر مالین گفت: من یکی از آن دسته از افرادی هستم که با این مفهوم موافق هستم، و از این طریق، ورزش را به عنوان یک دارو در نظر می‌گیرم.

دکتر مالین و همکارانش این مطالعه را برای ارائه توصیه های کاربردی به روز به جامعه پزشکی برای بیماران خود انجام دادند.

دکتر مالین گفت: اکنون می دانیم که زمان و نوع ورزش در کنار هم مهم هستند، و این ایده به متخصصان پزشکی کمک می‌کند تا نسخه‌های ورزشی را با دقت بیشتری برای مبارزه با قندخون بالا توصیه کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-06-diabetics-approaches.html